Autor Wiadomość
emi.kropka
PostWysłany: Wto 21:55, 07 Paź 2008    Temat postu:

tak przy okazji, bo widze ze jestescie wszyscy bardzo doswiadczeni.. mam taki nie wiem czy maly czy duzy problem.. no wiec... zaczelam galopowac po 6 lekcjach, no i jakos mi to idzie.. tyle ze nie puszczam sie siodla..tzn puszczam sie dopiero jak chce hamowac ale tak wogule to boje sie ze wszystko robie zle a moja trenerka po prostu nie chce mnie krytykowac.. z konia tez nie spadlam, wiec moze mam jakas blokade psychiczna.. nie wiem... ale mam mala prosbe, dajcie mi jakies rady, co robic zeby miec tak jakby wieksza stabilnosc w galopie w pelnym siadzie.. ??
konisia
PostWysłany: Wto 22:47, 26 Cze 2007    Temat postu:

znikło xD spytajmy sie chociaż o L xD
TallyWeit
PostWysłany: Wto 22:04, 26 Cze 2007    Temat postu:

no właśnie a gdzie Z ?
konisia
PostWysłany: Wto 21:34, 26 Cze 2007    Temat postu:

a tu od A do z czyli od A do K i to nadal nie ładnie nie ładnie xD
konisia
PostWysłany: Śro 21:06, 02 Sie 2006    Temat postu:

WOW to już wszystko Very HappyVery Happy W tej części było tylko do K. A kiedy następna część ;D
konisia
PostWysłany: Śro 11:34, 02 Sie 2006    Temat postu:

Wow no to mamy już G Very HappyVery Happy co raz lepiej Very HappyVery Happy moja droga ;DVery Happy: Razz
konisia
PostWysłany: Wto 14:43, 01 Sie 2006    Temat postu:

acha:D Very Happy Very Happy Very Happy to tak w ratach Very HappyVery Happy fajnie fajnie Very Happy zmień tytuł od A do C Razz Razz Razz
Olcia
PostWysłany: Wto 14:38, 01 Sie 2006    Temat postu:

eeee... Embarassed W najbliższym czasie się pojawi Razz
konisia
PostWysłany: Sob 19:44, 29 Lip 2006    Temat postu:

Eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee a gdzie jest litera K?? Bo ja tylko do C widze.... Very Happy Wink
Olcia
PostWysłany: Pon 10:33, 24 Lip 2006    Temat postu: Od A do Z w ujeżdżeniu, czyli ściąga z podstaw

Od A do Z w ujeżdżeniu, czyli ściąga z podstaw cz. 1 A-K


A

Amazonka - zawodniczka startująca w konkursie ujeżdżenia. Od amazonek wymaga się etykiety zachowania w czworoboku (np. kłanianie się sędziom) oraz odpowiedniego ubioru. Niezbędny jest frak, melonik, białe bryczesy, oficerki i białe rękawiczki. Włosy amazonki powinny być upięte w kok i ułożone w specjalnej siateczce, a biała koszule zapięta na ostatni guzik!

Anglezowanie - patrz: K - Kłus anglezowany

B

Balans - umiejętne rozłożenie ciężaru ciała przez konia, między przód a zad. Koń w idealnym balansie bez udziału jeźdźca utrzymuje stały rytm i ruch, nie zamieniając przy tym swojego utawienia.

bat ujeżdżeniowy - bat mierzący do ok. 160 cm, cienki i giętki, skórzany bądź pokryty sztucznym materiałem.

Budowa - indywidualna dla każdego konia sylwetka. Istnieją generalne kanony poprawnej bugowy (wielkości i proporcje), do których uzyskania dąży każdy hodowca. Na poprawną budowę składają się też predyspozycje do dobrego ruchu (wielkość łopatek, rozstaw kończyn, elastyczne stawy).

Poprawna budowa (poprawny koń) - koń powinien mieć fizyczne predyspozycje do: zgięcia, utrzymania równowagi, balansu, rozluźnienia (nie może się usztywniać), utrzymania poprawnego ustawienia, angażowania w ruch zadu i tylnych kończyn.

C

Caplowanie - nerwowy chód. Koń wysoko podnosi przednie nogi i nerwowo przestępuje z jednej na drugą, a przy tym napina i usztywnia mięśnie.

Chód - sposób poruszania się konia. Są 3 podstawowe chody: stęp, kłus i galop.

Ciąg - ruch, w którym koń porusza się po dwóch śledach, jednocześnie po przodu i w bok. Występuje w nim moment krzyzowania kończyn. W vzasie wykonywania elementu przód cały czas, minimalnie, wyprzedza tył. Głowa i łopatki konia zwrócone są w strone kierunku jazdy.

Cofnięcie - stęp w tył, który wymagamy na koniu przede wszystkim pracą dosiadu. Nigdy nie można cofać konia na samej wodzy. Cofnięcie powinno byc energiczne, regularne, a kroki konia obszerne i wykonywane z łatwością.

Czucie - zdolność jeźdźca do odczuwania fizycznego (zachwianie równowagi, zmiana rytmu, wypadanie zadu...) i psychicznego (zdenerwowanie, podniecenie, strach, niezrozumienie, bunt) stanu i kondycji zwierzęcia. Czucie konia jest najważniejszym elemantem ujeżdżenia i można je wypracować jedynie przez wieloletnią praktyke.

Czworobok (maneż, ujeżdżalnia) - jest to ogrodzony, otwarty lub zadaszony czworobok o wymiarach 20x40 lub 20x60 m. Ma dwie długie i dwie krótkie ściany. Poldzielony jest na odcinki, które są punktami wyznaczającymi wykonywane figury. Punkty ozmaczone są literami.

D

Dosiad - sposób, w jaki jeździec nie tylko siedzi w siodle, ale rozkłada swój ciężar ciała, stymulując i kontrolując ruch konia. Dobry dosiad jest luźny i stabilny - jeździec nie daje się wyrzucać z siodła i z łatwością wkomponowuje się w ruch zwierzęcia.

Doskonały - określenie odnosi się do konia, którego ruch jest pełen energii, lekkości i płynności. To koń, który rytmicznie ''płynie'' po czworoboku prezentując całe swoje piękno.

Dressage (ujeżdżenie) - metodyczna, progresywna i gobrze zaplanowana praca jeźdźca i konia. Dzięki ujeżdżeniowemu treningowi koń będzie, bez względu na towarzyszące okoliczności, wykonywał wszyskie polecenia jeźdźca. Słowo wywodzi się od francuskiego dresser, czyli układać, tresować.

E

Edukacja jeźdźca - nauka czucia, respektowania konia, a przede wszystkim - poruzumiewania się z nim. Bez poważnego myślenia, ciężkiej pracy i wrażliwości jeździec nie osiąguje sukcesu. Poza tym pozostaje on uczniem przez całe swoje życie.

Edukacja konia - wszystkie dostępne praktyki treningowe, zmierzające do pełnego wykorzystania potencjału konia. Edukacja konia trwa całe jego życie.

Elastyczność - fizyczne przygotowanie konia do pracy w zgięciu i do wykonywania ujeżdżeniowych elementów.

G

Galop - to najszybszy, stosowany w ujeżdżeniu, chód konia. W roboczym galopie foule (skok) konia może wynosić od 5 do 5,5 m. Galop jest chodem 3-taktowym z 6-ma fazami:
1. podparcie na jednej kończynie tylnej;
2. podparcie na trzech kończynach;
3. podparcie na dwóch kończynach przekątnych;
4. podparcie na trzech kończynach;
5. podparcie tylko na jednej przedniej kończynie;
6. faza skoku.

Galop zebrany (skrócony) - wysoki, ale bardzo energiczny galop o zdecydowanie krótszym roboczym foule. Aby koń poprawnie skrócił galop, musi być idealnie zebrany i głeboko podstawiony. Skrócony galop wymaga od konia wiele energii.

Galop wyciągnięty - galop, w którym pozwalamy koniwi wydłużyć foule. Pamiętajmy, że galop wyciągnięty nie polega jedynie na przyspiszeniu ruchu. Koń, zachowując rytm, ma otworzyć łopatki i wydłużyć krok. Aby mu to umożliwić, delikatniee opuszczamy ręce i oddajemy wodze, aby mógł nieco wyciągnąć pysk do przodu.

Galop z prawej i z lewej nogi - w trakcie pierwszej fazy lewa lub prawa przednia kończyna wysunięta jest do przodu, dlatego mówi się o galopie z lewej lub prawej nogi. Dlaczego ważne jest rozróżnienie galopu? Kiedy koń galopuje z prawej nogi, bardzo łatwo składa się w zakrętach w prawo i odwrotnie. Gdyby w galopie z lewej chciał sktęcić w prawo, łatwo mógłby utracić równowagę.

Kontrgalop - wymaga się go w konkursach ujeżdżeniowych, np. koń musi galopować w lewo z prawej nogi. Przy zmianie nogi nie może jednak zmieniać ustawienia (cały czas musi być wpisany w rysunek wykonywanego elementu). Jest to rezultat dobrego ujeżdżenia i posłuszeństwa.

Krzyżowanie w galopie - jeden z podstawowych błędów w galopie. Koń galopuje np. z lewej przedniej oraz prawej tylniej nogi.

Fałszowanie galopu - kolejny błąd w galopie, gdzie koń np. ustawiony w lewo galopuje z prawej nogi.

H

Harmonia - harmonijny koń łatwo wykonuje wszystkie elementy, utrzymuje rozluźnienie i balans, bez względu na kondycję psychiczną.

I

Impuls - impujs wynika bardziej z psychiki, niż z fizycznych możliwości konia. Impuls to lekkość i energia, z jaką porusz się koń.

K

Kłus - w kłusie koń wyrzuca ciało do przodu, przy tym przekątne pary kończyn prowadzone są jednocześnie. Tylna działą tak sprężyście, że między zmianami par nóg następuje faza wolnego lotu w powietrzu. Kolejność kroków konia w kłusie:
1. przekątne podparcie na dwóch nogach,
2. faza skoku,
3. przekątne podparcie na dwóch kończynach,
4. faza skoku.

Kłus anglezowany - w kłusie koń wypycha nasze ciało w górę. Powinniśmy skorzystać z tego i podnieść się w siodle. Unosimy się delikatnie i tylko na taką wysokość, na jaką wybija nas koń, wówczas nie zaburzymy jego ruchu. Przy unoszeniu się w siodle staramy opierać się na łydkach i udach. Nie opieramy się całym ciężarem ciała na strzemionach.

Kłus wyciągnięty - Bardzo energiczny kłus, w którym koń mocno otwiera łapatki i wyrzuca przednie nogi przed siebie (niemal do wyprostu stawów). Zwirzę musi przy tym utrzymać ustawienie i zebranie. Bardzo ważna jest aktywna praca zadu.

Kłus zebrany (skrócony) - wolny, wysoki (niemal z razą zawiszenia) kłus. Koń musi pozostać w maksymalnym zebraniu. To ćwiczenie jest doskonałym przygotowaniem do Passagu.

Koło (wolta) - idealny okrąg, na którym powinien pracować koń ćwicząc zgięcie i rozciągnięcie. Programy ujeżdżeniowe definiują wielkość okręgów wymaganych od jeźdżca i konia. Podczas pracy na kole koń powinien być zgięty wewnątrz - wpisany w rysunek koła. Podstawowym błędem jest wypadanie zadem bądź łopatką z rysunku koła.

Kontakt - tego okteślenia najczęściej używa się, kiedy mówimy o pracy na wodzach. Pojęcie oznacza jednak współdziałanie wszystkich pomocy używanych przez jeźdźca z ciałek konia, a zwłaszcza ww. linii między rękami jeźdźca a puskiem zwierzęcia. Kontakt musi być równy, delikatny i lekki.

Krzyż (praca krzyża) - aby utrzymać dynamikę ruchu i zgrać się ze zwierzęciem niezbędna jest praca krzyża. Wyginasz plecy w łuk, jakbyś chciał przepchnąć krzyż przez brzuch.

Część 2 powinna nastąpić w najbliższym czasie Smile

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group